Waarom thee drinken!

Lekker en gezond drinken naast water!

Ben je op zoek naar lekker en gezond drinken naast water? Bijvoorbeeld lekker en gezond drinken zonder suiker voor tussendoor of lekker en gezond drinken voor je kind? Maak dan kennis met de veelzijdigheid van thee! Voldoende drinken gedurende de dag is belangrijk. En over de inname van vocht gelden verschillende richtlijnen, maar iedereen is het erover eens, gezond drinken is drinken zonder suiker. Mede daarom wordt thee geadviseerd als gezonde drank naast water, onder andere door het Voedingscentrum.1 Maar welke thee kun je het beste wanneer drinken? Graag nemen we je in deze blog mee in de wereld van thee als gezonde drank naast water.

Thee gezond?

Alle thee (witte, groene, oolong, zwarte en pu-erh) komt van de theeplant, de Camelia Sinensis. Kruidentheeën, ook bekent als tisanes, komen van verschillende planten en vallen officieel niet onder thee. Thee van de Camelia Sinensis wordt gezien als één van de gezondste dranken naast water. Want naast dat thee bijdraagt aan de vochtinname, bevat thee ook fluoride, mangaan, flavonoïden, tannine en cafeïne. Goede om te weten is dat zwarte en groene thee verschillende flavonoïden en een verschillende hoeveelheid cafeïne bevatten ondanks dat deze van dezelfde plant afkomstig zijn. Dit heeft te maken met het verschil in verwerking van de theebladeren. Daarnaast bevat thee van nature geen suiker.

Doordat thee fluoride, mangaan, flavonoïden, tannine en cafeïne bevat, werkt thee bloeddrukverlagend, verkleint het de kans op hart- en vaatziekten en de kans op een beroerte. Uit diverse onderzoeken blijkt dat deze effecten al zichtbaar worden bij 3 koppen groene thee of 5 koppen zwarte thee per dag. Ook zorgt thee voor een lager risico op diabetes type 2. Kortom, naast water is thee zeker een gezonde drank.

Let op: Thee kan bij het prikkelbare darmsyndroom (PDS) klachten verergeren, neem hiervoor contact op met je dokter. Ook wordt het afgeraden om veel thee te drinken tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding in verband met de cafeïne in thee. Neem hiervoor contact op met je dokter.

Nu je weet dat thee naast water zeker een gezonde drank is, geven ik graag een aantal suggesties welke thee je kunt drinken op welk moment van de dag. Voor elk moment van de dag zijn een aantal theeën welke over het algemeen het beste passen. Uiteraard is dit helemaal vrij in te vullen en afhankelijk van je dagindeling en manier van eten, maar hierbij een aantal suggesties voor gezond drinken bij het ontbijt, de lunch, tijdens het diner en als tussendoortje. Ook gaan we kort in op thee geschikt voor kinderen.

 

Gezond drinken bij het ontbijt

Theeën welke vaak bij het ontbijt gedronken worden zijn witte theeën en zwarte theeën. Vaak wordt witte thee bij het ontbijt gekozen, omdat je smaakpalet dan nog volledig neutraal is. Hierdoor komt de delicate smaak en aroma van witte thee volledige tot zijn recht.

Start je je dag graag met een kop thee vóór het ontbijt? Kies dan voor een kop witte thee. In tegenstelling tot zwarte thee, zorgt witte thee er in ieder geval niet voor dat je kop thee zwaar op de lege maag valt.

Zoek je een energieboost, bij het ontbijt? Ook dan is witte thee een goede keuze. Ondanks dat witte thee minder cafeïne bevat dan andere theeën, bevat het de hoogste concentratie L-theanine. Dit zorgt ervoor dat de alfa-hersengolven worden gestimuleerd, kortom, het maakt je meer alert.

Start je je dag met een meditatie? Kies dan ook voor een kop witte thee. Je proeft de delicate smaak van witte thee het beste wanneer je je erop focust en het met je ogen dicht drinkt.